Banner7

Equador

Deze reis hebben we gekozen naar aanleiding van een bezoek aan een witte boekenmarkt ergens in Nederland. Hier lag een boek (vrij groot) over de Galapagos eilanden met schitterende foto's. Nadat we enige navraag hadden gedaan, bleek dat het zelfs mogelijk was deze mooie plek te bezoeken. Uiteindelijk hebben we voor de Djoser reis gekozen. Deze organisatie gaf zeer veel vrijheid en de mogelijkheid om heel Equador te zien en daarna nog door te gaan naar de Galapagos eilanden. Je ziet ook reizen waar je een keuze moet maken tussen klein Galapagos voor de kust van Puerto Lopez of de echte Galapagos eilanden. Wij zijn van mening dat je beiden gezien moet hebben, al is het maar voor de Bultrug walvissen die je kunt zien onderweg.

Tijdens de reis houd je met de hele groep een dagboek bij wat één van de groepsleden mag uitwerken. Hier hebben wij de nodige avonden aan besteed en ziehier het resultaat... We hebben  deze tekst bijgevoegd. Het dagboek is bereikbaar via twee links onderaan deze pagina. Naar het reisverslag

Het begin van de reis was gemaakt en we kwamen na een rustige vlucht aan in Quito. Wat een lekker klimaat en wat een leuke stad. De oude binnenstad hebben we maar één keertje bezocht, want er is zoveel te doen in deze stad. Na een dagje extra acclimatiseren gingen we op weg naar de jungle waar we de eerste week een paar dagen gaan verblijven. Onderweg hiernaar toe was het de bedoeling over een 4500 meter hoge pas te gaan, maar door wegversperringen van de lokale bevolking moesten we een flink eind omrijden en hebben we deze pas niet gehad. Ook de nevelwouden hebben we daarom niet gezien. De jungle is een leuke ervaring. De nacht is er zeer donker waardoor men wel twee keer nadenkt alvorens naar de toilet te gaan. De dag is er vreselijk vochtig, dus na twee dagen stinken je kleren een uur in de wind (je schaamt jezelf er gewoon voor) en ben je blij dat je weer kan douchen met warm water. Dit mag je doen in Baños wat bad betekent. Heerlijk fris gaan we op weg naar de wasserette welke schuin tegenover het hotel zit (naast een heerlijk ontbijtrestaurant) waar we voor de eerste keer onze waszak openen en waaruit op dat moment een vreselijke  lucht omhoog komt... Gelukkig heeft iedereen dit en kijkt de aardige mevrouw in de wasserette niet raar naar ons.

In Baños eten we ook een Cavia, wat in Equador een normaal gerecht is en je op elke hoek van de straat in Baños kunt krijgen. De volgende dag rijden we naar Riobamba waar we overnachten in een Haciënda. Dezelfde dag doen we ook nog een poging om een hoogte van 5000 meter te bereiken op de berg Chimborazo, maar helaas haalt niet iedereen deze slopende tocht. Het was lopen van 4800 naar 5000 meter en op die hoogte moet je de zuurstofmoleculen echt zoeken...

Na een goede nachtrust gaan we op weg naar de trein om om 6:00 uur boven op het (golfplaten)dak te gaan zitten. Ja, het is vakantie om gekke dingen te doen... Op weg naar de Duivelsneus, een rotspunt die uit een berg komt waar we onderdoor rijden en waarbij je met wat fantasie een duivelsgezicht kunt halen als je op het juiste moment kijkt. De verkopers zullen je er wel op wijzen.

Na de mooie treinrit en een bezoek aan een echte Panama hoeden fabriek gaan we onderweg naar Cuenca waar we drie dagen verblijven vanwege weer een wegversperring. We bezoeken hier een museum over de bevolkingsgroepen van Equador en wat lokale markten. Na een paar ontspannende dagen gaan we naar de kust, naar Puerto Lopez, alwaar we en bezoek brengen aan een lokaal natuurreservaat en het eiland "Klein Galapagos" waar we op de heen vaart nog een paar Bultruggen zien. Dit is echt een hele speciale ervaring om deze gigantische beesten te zien zwemmen.

In Puerto Lopez kun je erg lekker eten in een hamburgertentje met allemaal visjes op de buitenmuur geplakt. We hebben de hele reis nergens zo'n lekkere "lokale" hamburger op als daar. Probeer daar ook zeker de bananenshake (die ze op verschillende plaatsen hebben). Nu eten we niet elke dag een hamburger, maar als we er één eten, willen we niet zo'n McD... klevend broodje...

Nadat we vertrokken zijn uit Puerto Lopez, gaan we terug naar Quito waar we 's avonds eten in een Argentijns restaurant op de hoek van Juan León Mera waaraan ook ons hotel ligt. Heerlijke toetjes hebben ze daar. Helaas is elke avond wel een ander bestandsdeel niet aanwezig, maar de baas maakt dit wel goed met je...

Op weg naar Ottavalo, de laatste stad voor de splitsing van de groep. Hier heeft een Nederlandse groep mensen ooit een marktplein heringericht waarna hier een levendige markt is ontstaan. De mensen die je in Nederland veel ziet lopen, komen vooral hier vandaan. Na twee dagen van afdingen en kopen gaan we terug naar Quito voor de splitsing. Gelukkig zitten we in de groep die door gaat naar de Galapagos eilanden.