Banner4

Galapagos eilanden

In verlenging op onze reis naar Equador reizen wij door naar de Galapagos eilanden. Het initiële doel van deze reis. Hieronder vind je het verslag.

Galapagos logo

De vlucht naar de Galapagos verloopt erg rustig en ineens in de grote plas verschijnen de eilanden waarop wij gaan landen. Hier gaan we aan boord van de Darwin Explorer, een oud Amerikaans Marine schip waar we met 16 personen verblijven. Na een korte oversteek tussen twee eilanden, van Baltra naar Santa Cruz, heb ik de zwembroek aangedaan en met de videocamera (in waterdichte zak van Ewa-Marine (ik heb lang gezocht naar een betaalbaar alternatief, en dit is volgens mij de beste oplossing)) een eerste verkenningsrondje gemaakt.

De volgende dag vroeg uit de veren. We zijn in de nacht naar het volgende eiland, Santa Fé, gevaren. Hier hebben we onze eerste droge landing waar de zeeleeuwen (thuis tijdens de videomontage bleek dat er bij de verkenningsduik al één langs was gezwommen...) enthousiast zijn om ons te zien.

's Middags krijgen we voor het eerst te maken met een natte landing en worden de Zodiacs zo dicht mogelijk bij het strand gelegd, waarna je eruit moet en de laatste meter zelf door het water moet lopen. Geen probleem en hier zijn de zeeleeuwen ook weer vrolijk en blij ons te zien. We hebben nu al wel in de gaten dat de wandeling van drie uur er in werkelijkheid maar een uurtje duurt, maar dat je de overige tijd nodig hebt (en ook krijgt) om al de mooie beestjes te zien en te fotograferen. Tip: Neem heel veel fotorolletjes / geheugenkaartjes mee!

De derde dag alweer, het gaat snel als het zo mooi is. We landen op Isla Española waar we de blauwvoet Jan van Genten zien. Echt mooi blauw die voetjes. Ook de albatros is hier te zien, wanneer hij een aanloopje neemt naar de rand van een klif om zo te beginnen aan een mooie zweefvlucht over het water. Nadat we terug aan boord zijn van de Darwin Explorer, zetten we koers naar Garden Bay. Uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar, hebben we een strak blauwe lucht en rustig vaarwater. Aangekomen bij Garden Bay mogen we snorkelen en op zoek naar "White tip" haaien en na enig rustig rondhangen zie je ze ook over de bodem zwemmen. Zorg ervoor dat je heel rustig in het water blijft liggen, dan komen ze vanzelf weer te voorschijn.

De vierde dag is de dag dat we op pinguïnjacht gaan en uiteindelijk zien we er ook één. Het zijn de iets kleinere, Galapagospinguïns. Daarna varen we naar de "Devils Crown". Dit is een krater van een vulkaan welke gevuld is met zand en net boven het water uitsteekt. Hier zijn weer heel veel mooie en leuke vissen te bewonderen. Aan het einde van deze snorkel trip varen we naar Santa Cruz. Onderweg worden we tweemaal door dolfijnen geëscorteerd. Na een korte wandeling door dit haven plaatsje gaan we terug naar de boot. Het hotel is overboekt en we moeten op de boot slapen... Niemand heeft moeite om op deze manier nog een nachtje langer op de boot te mogen blijven.

Op dag vijf gaan we aan land om een bezoek te brengen aan het onderzoekscentrum op Santa Cruz. In dit Darwin Centrum krijg je uitleg over de hulp aan de schildpadden die men hier geeft. Ook kom je er links en rechts een paar tegen. 's Middags bezoeken we een natuurreservaat waar men landschildpaden weer uitzet in hun natuurlijke omgeving.

Dag zes, is de dag dat we terug naar Quito gaan en vanaf daar een dag later naar Amsterdam terugvliegen.