Onze trip begint in Nederland waar we via Travelhome onze reis naar Canada boeken. We gaan ter voorbereiding nog naar hun presentatie ochtend in Eindhoven waar we nog een paar mooie tips krijgen. Deze informatiedag is een echte aanrader. Je krijgt veel tips van de organisatie en, aan de hand van vragen vanuit het publiek.
Een zeer belangrijke tip die wij opvangen tijdens de presentaties, is om gebruik te maken van, de vaak kleinere lokale en provinciale parken. Deze parken hebben vaak minder faciliteiten, maar ze liggen dan ook veel rustiger in mooiere omgevingen.
Wij hebben tijdens het betalen aan de ranger een campground boek gevraagd. Deze krijg je gratis en is erg handig om nieuwe campeerplaatsen te vinden. Dit boek is helaas alleen per provincie te krijgen, dus je moet even stoppen bij een informatie kiosk wanneer je naar een andere provicie rijdt.
Tijdens onze rit maakten wij gebruik van de hiernaast afgebeelde reisgids van Lannoo.
Uit de gids "West Canada" van Lannoo halen wij de route die wij willen rijden. De route kan je eenvoudig bepalen met behulp van het boek. Elke route is duidelijk omschreven en de routes kunnen eenvoudig worden gekoppeld.
Onze vakantie start op schiphol waar we vertrekken naar Londen Heatrow. De korte vlucht verloopt voorspoedig en na een uurtje vliegen staan we in Engeland te wachten in een mega rij. Hier wordt iedereen gecontroleerd op verboden artikelen. Helaas gaat dit zo inefficient dat de rij flink groeit. Na zo'n 45 minuten mogen wij ook onze schoenen uit doen voor een grondige controle. Daarna konden we doorlopen, op weg naar onze gate. Bij de gate horen we dat ons vliegtuig (Britisch Airways) een defect heeft en dat men dit zal proberen te verhelpen. Na een uur horen we dat er een onherstelbaar probleem is en dat wij een ander vliegtuig krijgen, dit wordt op het moment van melden gereed gemaakt voor ons.
Vancouver
Na een flinke vlucht komen we moe aan op het vliegeld van Vancouver. Gelukkig staan we redelijk snel in de aankomst hal en kunnen we op zoek naar vervoer. We vinden een taxi en rijden naar ons hotel.
De eerste twee dagen hebben we ingepland voor een bezoek aan Vancouver. We bezoeken het centrum en Vancouvers Aqaurium. Ze hebben hier Beluga's die zich op een hele mooie manier aan ons voorstellen. Aan het einde van dag twee bezoeken we het volkenkundig museum op de unversiteit van British Columbia.
Op dag drie brengt een taxi ons naar het camper verhuur bedrijfwaar we na het kijken van een instructie DVD onze camper mogen gaan controleren. Doe deze controle goed want je kan hierdoor achteraf veel gezeur voorkomen. We hebben bij het vastleggen van de vakantie gebruik gemaakt van een aanbieding om bij de camper huishoudelijke artikelen en textiel. Deze spullen krijgen we tijdens de overdracht ook uit gereikt. Let op, vraag gerust om een extra slaapzak. Wij zijn dit vergeten en hier hadden we achteraf veel spijt van. Wij waren erg vroeg in het seizoen waardoor de nachten nog erg koud waren. Na een grondige controle stappen we in de camper en starten onze trip. Wat we weten is dat we naar Banff rijden via highway No. 1. Je komt op deze weg door Vancouver te doorkruisen (we komen zelfs langs ons hotel) en dan via een mooie kust weg naar het noorden te rijden. Eerste stop is zo'n 50 kilometer ten noorden van Vancouver waar we inkopen doen en bezine tanken. Laten we maar hopen dat we zuinig kunnen rijden want na het tanken 200 dollar afrekenen is niet leuk.
Onze route kan je zien door op onderstaand plaatje te klikken. Ik heb de route met een blauwe kleur getekend. Lichtblauw voor de route over land, donkerblauw voor de inside passage.
Op weg...
We rijden vanuit Vancouver omhoog langs de kust tot Pemberton. Hier camperen we op een provinciaal park, de Nairn Falls. We vinden een mooi plaatsje, vlak bij de rivier. De eerste foto's zijn hier gemaakt. Ook kunnen we hier de camper nog eens goed bekijken. De kamper is gigantisch. Met hulp van Farina draait Richard hem in de kampeerplaats. 's avonds komt de lokale ranger langs om het staangeld te innen. De ranger bied ons ook een campinggids aan. Hierin zijn alle lokale en regionale parken vermeld met de door hen geboden faciliteiten.
De volgende dagen rijden we via mooie rustige wegen naar Golden. Onderweg passeren we de Rogerspass. Richard had vooraf thuis nog even gechecked of de pas open was, maar hier aangekomen is het verstandig om hiervoor lokaal ook nog even te checken. Dit kan bij elk informatiepunt. Op onze rit van Banff naar Jasper zagen we namelijk dat de Rogerspass afgesloten was (en je weet niet hoelang dit gaat duren, het omrijden wel... lang!). Op de Rogerpass ligt werkelijk 3 meter sneeuw en de bergen om ons heen zijn ook mooi wit. We stoppen hier even om een kopje koffie te nuttigen maar rijden hiernaa weer door, we moeten nog een flink stuk namelijk.
Golden en Banff
In Golden slapen we op een mooie plek tegen de bergwand. We moeten het geld achterlaten in een metale koker en genieten hier van de omgeving. De volgende dag rijden we naar Banff. Wat een verschil. We worden naar een gigantische camping gedirigeert (gelukkig maar voor een klein deel geopend) waar we drie nachten blijven. We bezoeken in Banff het stadje, een aantal musea en de top van een berg met de kabelbaan. Hier vandaan heb je een mooi uitzicht over de omgeving.
Na drie dagen Banff rijden we naar Jasper national park over de Icefields highway. Hier passeren we de Athabeca gletsjer. Grote bussen rijden hier af en aan om bij de Gletsjer te stoppen en te kijken. Je ziet ze als stipjes in de verte op het witte tapijt rijden.
Jasper
In Jasper gaan we een aantal keer naar het dorp om daar de lokale musea te bezoeken. Ook nemen we de Jasper Tramway (Kabelbaan) naar de top van een berg. Ook hier biedt dit weer een mooi uitzicht van de omgeving. In de verte zien we zelfs "Mount Robson" liggen. We volgen de weg naar het oosten. De gids geeft aan dat hier mooie zandduinen moeten liggen, maar wij kunnen we niet zo snel vinden. De weg die we uiteindelijk tegenkomen is een stoffig zandpad. We wagen het er niet op, want vast zitten met een camper en niemand tegenkomen die je kan helpen is erg vervelend. De weg hiernaar toe is gelukkig erg mooi en zo steken we die dag twee keer de Rockies over...
Op naar het noorden, Steward
We verlaten Jasper en beginnen aan een flinke tocht. We hebben driedagen kunnen uitrusten dus we zijn er klaar voor. We rijden via Prince George naar Steward, ons volgende reisdoel. De rit neemt driedagen in beslag waarbij we verschillende musea en parken bezoeken. In Prince George wandelen we door een "stads" park (vlak bij de universiteit). We rijden de volgende dag naar Smithers waar we in de buurt overnachten. Onderweg komen we een beer tegen die langs de weg zit. We stoppen even om wat foto's te maken. Wij denken dat dit een grizzely beer is, met twee jongen (Foto's moet ik nog toevoegen). Het wordt hier in het noorden steeds eenzamer... We hebben ook een krant gelezen, maar van die berichten wordt niet veel vrolijker (reizigers die vermoord zijn en zo...) Gelukkig is het al een aantal jaar geleden. We overnachten in de schaduw van de Seven Sisters bij Kitwanga waar we een bezoek brengen aan een indianen dorp. Dit ligt aan het begin van de lange weg naar Steward. Erg mooi, jammer alleen dat het water dit museum bedreigt waardoor de mensen genoodzaakt zijn om alle spullen in veiligheid te brengen. Wij mogen gratis naar binnen maar storten de entree als gift aan het museum.
Steward
Op de weg naar Steward komen we heel veel beren tegen (bij 24 stuks zijn we gestopt met tellen (en stoppen)). We hebben het geluk dat er veel sneeuw ligt waardoor de beren naar de weg komen om voedsel te zoeken.
Steward is een leuk stadje. Helaas is het voor ons met zo'n grote camper geen optie om de mooiste plekjes te bezoeken. We horen in het dorp dat je alleen in de zomer naar de gletsjers rijden. Helaas is de weg daar naar toe voor auto's net groot genoeg en niet geschikt voor campers. We rijden wel een stukje over de grens met de USA. Erg grappig om te zien dat tot de grens de weg voorzien is van asfalt, hier niet. We rijden de stoffige gravelpad af, door het dorpje Hyder. Omdat de weg condities het niet mogelijkmaken om tot de Bear Glacier te komen draaien we een het einde van het dorpje om en rijden terug naar Canada. Aan de grens (die we net 15 minuten geleden ) zijn gepasseerd zonder enige controle, worden we tegen nu gehouden en vraagd men of we misschien wapens bij ons hebben... Tja, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Prince Rupert
Na Steward rijden we naar Prince Rupert. We blijven hier tweedagen, de derde dag zullen we heel vroeg vertrekken voor een tocht door de inside pasage. De tocht vanuit Steward volgt voor een grootdeel de zelfde weg als we een paar dagen eerder hebben gevolgd. Vanuit Steward rijden we terug het "fjord" in en komen aan het einde aan een mooie slingerweg waarbij de kloof zich steeds dichter naar de weg toe beweegt. Op het smalstepunt komen de stijle bergwanden zelfs tot bijna aan de weg.
Vlak voor Prince Rupert stoppen we bij een Cannery museum, de "North Pacific Cannery". Hier krijgen we uitleg over de zalm inblikkerijen die hier eind 1800 begin 1900 gestaan hebben. De hele baai stond vol met inblikkerijen maar alleen deze is nog overgebleven en doet nu dienst als museum. De apparatuur die gebruikt werd is in goede staat en wordt tijdens de rondleiding aangezet om het verhaal te verduidelijken.
In Prince Rupert hebben wij een slaapplaats gereserveerd bij de "Prince Rupert RV Campground". Reserveren blijkt achteraf niet nodig zo vroeg in het seizoen maar wij spelen hierbij liever op safe! Vanuit Prince Rupert willen we een bezoek brengen aan de Khutzeymateen, een Grizzley beren park waar je alleen via het water of de lucht, kan komen. Wij kiezen voor de boottocht. Het is een welkome afwisseling voor het vele rijden van de afgelopen dagen. We zien aan de rand van het park een Grizzely beer. Daarna zien we geen enkele beer meer. Ach, we hebben er al zoveel gezien.
De tweededag gebruiken wij om het stadje te verkennen en inkopen te doen voor de komende dagen. De voorraad is flink gereduceerd maar hier hebben ze weer een grote supermarkt, dus er kan weer ingeslagen worden. De rest van de dag wandelen we rond in het centrum en relaxen een beetje.
Op weg naar Vancouver Island
's Ochtends moeten we om 6:00 uur inschepen (Dit betekend om 5:30 uur aanwezig zijn). we vertrekken om 7:00 uur naar Port Hardy met BC Ferries via de "Inside passage".
Let op, wij hebben onze reis moeten aanpassen op de vertrektijden van de veerdient omdat deze buiten het seizoen niet dagelijks vaart. Net voor vertrek naar Canada is door technische storingen de afvaart met een dag uitgesteld, houdt hier rekening mee.
De tocht door de inside passage is erg mooi. Als je de tijd hebt moet je deze tocht zeker meenemen. Wij zien verschillende watervallen, mooie bergen, huizen en vuurtorens. De tocht duurt de heledag. 's avonds komen we in het donker aan in Port Hardy. We hebben geen reservering gemaakt. Als we echt niets kunnen vinden slapen we wel in een regional park. We vinden gelukkig al snel iets langs de doorgaande weg.
Toffino
Helaas is door de technische storing een volle dag van ons verblijf op Vancouver Island afgevallen. Hierdoor blijven we niet in Port Hardy maar rijden we direct door naar Campbell river voor een overnachting waarna we doorrijden naar Toffino. In Toffino gaat Farina op zoek naar beren per boot. Richard gebruikt deze dag om naar walvissen te zoeken. We hebben beiden veel geluk. Ondanks de laag hangende bewolking ziet Richard 2 Grijze walvissen. Het water is volkomen vlak en stil, we horen ze zelfs ademen. Dichtbij willen ze niet komen, maar dat hoeft ook niet. Ze zo te mogen zien is al verschrikkelijk mooi.
Farina ziet op aar tocht een moederbeer met drie jongen. Ze spelen een beetje op een strandje en klimmen uiteindelijk op een boomstam. Na een flinketijd foto's maken en genieten keert ook Farina terug. We hebben beide een perfecte dag gehad. Na deze ervaring lopen we nog eens door het dorpje opjacht naar wat souverniers.
Victoria
Vanuit Toffino rijden we naar Victoria. We zetten de camper bij een groot winkelcentrum op de parkeerplaats en gaan met de bus naar het centrum. Achteraf dom, we hebben gelukkig geen bekeuring maar op steenworp afstand van het centrum ligt "Beacon Hill park" met parkeerplaatsen speciaal voor campers... Tja, volgende keer parkeren we daar! We verblijven een dag in Victoria waarbij we een bezoek brengen aan het "royal BC Museum". We bezoeken ook het centrum en aan het einde van de dag gaan we terug naar onze slaapplaats.
De volgende dag rijden we naar de Butchart Gardens, ten oosten van Victoria. Hier kijken we onze ogen uit, erg mooi aangelegde tuinen. Na dit bezoek rijden we naar de ferrie opstapplaats om daar de laatste afvaart te nemen naar het vaste land. Als we op het vastland aankomen zoeken we een slaapplaats vlakbij de snelweg.
Camper terug brengen
Deze laatste dag met de camper staat in het teken van schoonmaken. Gisteravond heeft Richard de camper helemaal gewassen en hij ziet er weer prima uit. Samen maken we 's ochtends de camper van binnen schoon en legen voor de laatste keer de tanks in het dumpstation. Na het schoonmaken rijden we terug naar de verhuur maatschappij waar de camper binnen 15 minuten is ingeleverd en wij staan te wachten op een taxi. We blijven nog een paar dagen in Vancouver downtown voordat we terug vliegen naar Nederland.
Laatste dagen Vancouver
De laatste dagen in Vancouver vullen we met een bezoek aan Granville Island Public market. Vanaf ons hotel nemen we de watertaxi naar de overkant en we zijn er. Het is er erg gezellig en we nemen ook hier weer een paar bijzondere souverniers mee.
's middags gaan we naar het Vancouver maritiem museum. Hier krijgen we informatie over de maritieme historie van British Columbia. Erg leuk voor kinderen.
De volgende dag vliegen we zonder veel problemen terug naar Nederland.